Przydatne INFO...
Prąd rozruchu... Żywotność akumulatora...
Jest to parametr podawany w amperach (A). Nie mylić z pojemnością ampero-godziny (Ah).
Odpowiada on za to, jak skutecznie akumulator będzie radził sobie z rozruchem silnika.Co za tym idzie, rozruch silnika będzie łatwiejszy.
Im wyższa wartość, tym skuteczność większa. W trakcie eksploatacji skuteczność ta spada więc najlepiej wybierać akumulatory o jak największym prądzie rozruchu przy zachowaniu odpowiedniej pojemności dla danego pojazdu.
Jest to istotne w czasie mrozów, kiedy akumulator musi dostarczyć rozrusznikowi odpowiednią ilość energii, potrzebnej do przełamania oporów silnika i zgęstniałego oleju.
Lp. | Pojemnosc | Rozruch | WYMIARY | |||
Ah | A (EN) | dlugosc | szerokosc | wysokosc | biegun | |
1 | 45 | 450 | 207 | 175 | 175 | P+ |
2 | 45 Japan | 390 | 234 | 127 | 220 | P+ |
3 | 50 | 490 | 207 | 175 | 175 | P+ |
4 | 55 | 530 | 242 | 175 | 190 | P+ |
5 | 55 | 530 | 242 | 175 | 190 | L+ |
6 | 60 | 600 | 242 | 175 | 175 | P+ |
7 | 60 | 600 | 242 | 175 | 175 | L+ |
8 | 65 | 630 | 242 | 175 | 190 | P+ |
9 | 70 | 680 | 276 | 175 | 190 | P+ |
10 | 70 | 680 | 276 | 175 | 190 | L+ |
11 | 74 | 720 | 276 | 175 | 190 | P+ |
12 | 74 | 720 | 276 | 175 | 190 | L+ |
13 | 92 | 810 | 353 | 175 | 190 | P+ |
14 | 95 Japan | 780 | 306 | 173 | 225 | P+ |
15 | 95 Japan | 780 | 306 | 173 | 225 | L+ |
16 | 100 | 850 | 353 | 175 | 190 | P+ |
15 | 140 | 900 | 513 | 190 | 195 | 3 |
16 | 165 | 1050 | 513 | 223 | 190 | 3 |
17 | 180 | 1150 | 513 | 223 | 190 | 3 |
18 | 192 | 1350 | 513 | 223 | 190 | 3 |
19 | 200 | 1450 | 513 | 223 | 190 | 3 |
20 | 225 | 1500 | 518 | 274 | 237 | 3 |
info dost.
TYP |
Poj. [Ah] |
Prąd rozr. [A] |
Dł/Sz/Wy |
POLARYZACJA |
47 |
450 |
207/175/175 |
PRAWY+ |
|
53 |
540 |
207/175/190 |
PRAWY+ |
|
53 |
540 |
207/175/190 |
LEWY+ |
|
60 |
600 |
242/175/175 |
PRAWY+ |
|
64 |
640 |
242/175/190 |
PRAWY+ |
|
64 |
640 |
242/175/190 |
LEWY+ |
|
72 |
720 |
278/175/175 |
PRAWY+ |
|
77 |
770 |
278/175/190 |
PRAWY+ |
|
85 |
800 |
315/175/175 |
PRAWY+ |
|
100 |
900 |
353/175/190 |
PRAWY+ |
Proces ładowania:
polega na podłączeniu akumulatora do źródła prądu (np. zasilacza lub prostownika) i trwa on około 10 godzin.
Prąd ładowania wynosi 10% pojemności akumulatora (dla akumulatora 40 Ah prąd ładowania wynosi 4 A). Możliwe jest ładowanie przyśpieszone (1 godzina) według zaleceń producenta.
Podczas ładowania napięcie ogniwa wzrasta powoli od ok. 2 V do 2,35 V, potem szybciej.
Gęstość elektrolitu rośnie.
Po przekroczeniu napięcia 2,4 V zaczyna się rozkład wody na tlen i wodór (tzw. gazowanie akumulatora).
Po osiągnięciu napięcia 2,5 V należy przerwać ładowanie, w przeciwnym razie dochodzi do przeładowania akumulatora.
Skutkuje to wydzieleniem dużych ilości wodoru (tzw. zagotowaniem). Wodór w połączeniu z powietrzem tworzy mieszankę wybuchową, która może eksplodować pod wpływem iskry elektrycznej. Stąd ładowanie akumulatorów należy przeprowadzać w dobrze wentylowanych wnętrzach lub na otwartym terenie i unikać iskrzenia przy odłączaniu zacisków prostownika (w pierwszej kolejności odłączyć prostownik z sieci). W czasie ładowania wydziela się w elektrolicie ciepło, które przy temperaturze powyżej 40 °C działa szkodliwie na płyty akumulatora. Nie powinno się użytkować akumulatorów sprzedawanych w Polsce w temperaturze otoczenia powyżej 40 °C (w krajach o klimacie tropikalnym).
Nieużywany akumulator trzeba okresowo (co miesiąc) doładowywać aby nie dopuścić do zasiarczenia spowodowanego samorozładowywaniem się akumulatora.
Wadą akumulatorów ołowiowych jest ryzyko wycieku z nich kwasu siarkowego oraz parowanie wody powodujące zbyt duże jego stężenie w elektrolicie i konieczność okresowego uzupełniania. Oba problemy rozwiązuje się stosując albo bardzo szczelne, nierozbieralne obudowy lub stosując elektrolity żelowe. Elektrolity żelowe są nadal wodnymi roztworami kwasu siarkowego, jednak dodaje się do nich środka żelującego (np: żywice silikonowe), który jednocześnie zapobiega parowaniu wody i wyciekom. Oba typy akumulatorów - uszczelnione i żelowe nazywa się "bezobsługowymi" - gdyż w zasadzie nie wymagają one kontrolowania składu i ilości elektrolitu.
Żadna forma elektrolitu nie zapobiega jednak problemom wynikającym z częstego rozładowywania akumulatora. Ładowanie akumulatorów "bezobsługowych" jest przeprowadzane w ten sam sposób jak "obsługowych", nie należy tylko dokonywać w nich samodzielnego uzupełniania elektrolitu.
Obudowy akumulatorów nie są nigdy absolutnie szczelne, bo powodowałoby to niebezpieczeństwo wybuchu na skutek dużego wzrostu ciśnienia we wnętrzu w efekcie wydzielania wodoru, w trakcie jego przeładowywania.